Marina-kultur

#2 Skippers logbog

Her kommer langt om længe skippers logbog med notater fra turen til Tenerife. Jeg har været så heldig at få lov at skrive det ind fra selve logbogen…så hvis der har sneget sig fejl ind, er det mig, der ikke har tydet skippers kruseduller (det er sket før og jeg tidligere blevet gjort opmærksom på “at det er der ikke noget der hedder” = sejlersprog!!).

image

Lagos – Tenerife

Søndag den 6.11.2016

Endelig skal vi afsted sydpå. Vi har haft en god uge i Lagos og hængt meget ud med Herr Nilsson. I går eftermiddags lagde vi os ud på ankomstmolen for at kunne komme afsted før kl 09.00 hvor havnekontoret åbner og broen ind til selve havnen derfor kan åbnes. Ramses ligger her også. Vi og båden er klar.
Vi kommer afsted kl 08.00 efterfulgt af Ramses, en svensk båd og Mira Polaris, som har ligget for anker. Solen skinner og vinden er som forudsagt. Der er ca 5-6 m/s fra NV og vi sætter alle sejl hurtigt, for at give Herr Nilsson en chance for at indhente, når de kan komme under broen kl 09.00. De blev liggende i havnen en nat mere, for at få strøm så længe som muligt. Ved 11-tiden har de indhentet med 2500 rpm og fulde sejl. De slukker motoren og det bliver hurtigt klart at de ikke kommer til at kunne følge med.
Lækker sejlads med alle de andre både indenfor rækkevidde.
Vi har fiskekrogene i vandet, men det er Mira Polaris der først fanger en mahi mahi. Markus fra Herr Nilsson spotter en masse fugle på jagt lidt længere øst på. Vi retter kursen og sejler tæt forbi i håb om at der er fisk der. Der er virkelig mange fugle der styrtdykker efter fisk. Delfiner er der også mange af. Men ingen fisk på krogen.
Mens aftensmaden er på blusset, får vi en tun på krogen. En flot tun på 3,5 kg. Med gode råd fra Mira Polaris får vi drænet den for blod og fileteret den. Det skal nok blive godt i morgen.
Aftenen falder på og vi spredes langsomt ud over Atlanten. Ramses går meget vest. Mira Polaris og vi tager en lidt mere sydvestlig kurs. Vi aftaler med Herr Nilsson at vi tager lidt fart af når Cille har nattevagt, så de kan indhente. Forholdene er dog sådan, at Cille helst er fri for vagt og det bliver først ved 4-tiden at vi ruller genuaen ind. Det er overskyet og blæser 10-12 m/s.
Mandag den 7.11.2016
Kl. 08.00 sejlet 1.døgn: 146 sm
Bliver vækket kl 09.00 af Cille og Gustav, der har haft vagten de sidste 4 timer. Vi er ikke længere i visuel kontakt med nogen af de både vi startede med. Det blæser fortsat 10-12 m/s,- fint sejlervejr. Vi prøver at få fat på de andre på VHF’en, men uden held. Vi kan heller ikke se dem på AIS.
Vi sejler for storsejl alene for at give Herr Nilsson en chance for at indhente. Efter 12 timer med nedsat fart beslutter vi at sejle vores eget ræs og sætter alle klude op. Fortsat god vind – 11-13 m/s. Delvist skyet. Et par gange i løbet af dagen kan vi høre Mira Polaris og Herr Nilsson tale på VHF, men de kan ikke høre os…
Ceviche-kogebogen bliver studeret, så vi kan tilberede tunen. Desværre er jeg den eneste der har rigtig appetit… Cevichen bliver lige vel stærk, men smager fantastisk. Mørket falder på og vi aftaler at Cille og Gustav afløser mig når de er klar. Jeg sover en halv time her og der i cockpittet.

 

Tirsdag den 8.11.2016
Kl. 08.00 sejlet 2.døgn: 145 sm
En lidt mere overskyet og mørk nat er overstået. Vinden har ligget mellem 8-12 m/s. Cille og Gustav har igen afløst mig ved 4-5 tiden og jeg får nogle tiltrængte timer i salonen.
I dag når vi halvvejs-mærket og vi har aftalt “halvvejs pandekager”. Ved 326 sm i fugleflugt til både Lagos og Santa Cruz er vi halvvejs, men ingen har appetit til pandekager pga søsyge. Vi aftaler at udsætte pandekager til ingen er søsyge.
Vi nærmer os et undervands bjerg, hvor undergrunden kommer op fra 4 km til 180 m. Vi har planlagt at sejle vest om. Resten af dagen går med at optimere kurs og fart i forhold til at komme udenom dette bjerg.
Stadig hverken visuel eller radiokontakt med nogen af de andre både, før vi kl 03.00 om natten krydser kurs med Ramses. Dette er sidste gang vi ser dem på turen.
I løbet af dagen er vi blevet overhalet af en af Vendee Globe bådene, dog i en afstand så vi ikke kan afgøre hvem det var.

 

Onsdag den 9.11.2016
Kl 08.00 sejlet 3.døgn: 150 sm
Endnu en overskyet og mørk nat med frisk vind ml 10-12 m/s. Bølgerne har været ret store og haft en skidt vinkel i forhold til den ønskede kurs og jeg har brugt meget tid på at justere hele natten.
Tidligt om morgenen kommer vi rundt om det undersøiske bjerg og har nu direkte kurs mod Tenerife. Jeg bliver igen afløst af Cille og Gustav tidligt på morgenen. Det blæser nu ca 10 m/s og vi går for genua alene.
Kortplotteren beregner at vi vil ankomme om næsten 2 døgn. Vi har hele tiden regnet med ankomst til Tenerife torsdag i dagslys. Dette er nu ikke sikkert… Jeg beslutter mig for ikke at tale så højt om risikoen for en ekstra nat på havet og håber blot at vinden kommer styrket igen op ad dagen. Efter et par timers søvn, sætter vi igen begge sejl og spidser kursen en smule for mere fart. Hver 1/2 time tjekker jeg ETA for at se om farten er tilstrækkelig.
Jeg overvejer at sætte genakkeren men tøver en smule. Det er trods alt Atlanten…
30 minutter senere har vi pludselig 15-16 m/s og så meget pres i storsejlet at jeg ikke kan afholde båden fra at gå op i vinden. Sætter 2.reb og ruller genoaen halvt ind. Er lykkelig over jeg ikke fik sat genakkeren!!
Sådanne overraskelser behager ikke besætningen. Det aftager dog igen efter 30 min og vi sætter fulde sejl igen. Ud på eftermiddagen kommer der igen meget vind og inden vi reber ned, logger vi 13,5 kn. 2 kn over vores tidligere rekord.
Vi holder en god fart hele dagen og det ser ud til at vi kan nå frem i dagslys torsdag, hvis vi ikke sejler for konservativt i løbet af natten. Som natten falder på, blæser det 11-13 m/s og Gustav hjælper mig med at bjerge storsejlet inden han går til køjs. En lidt vild manøvre i store bølger, som får hans puls op. Men det går fint og vi går 6-8 kn for genuaen alene. Månen og stjernerne er fremme og det er sidste nat inden ankomst.

 

Torsdag den 10.11.2016
Kl 08.00 sejlet 4.døgn: 152 sm. Da kl. bliver 17.00 har vi samlet sejlet 663 sm.
En god nat uden overraskelser. Bliver først afløst ved 6-tiden, men har fået sovet lidt i cockpittet. Cille har fået lidt noia over det pludselige tiltag i vinden i går, men deres vagt går fint. Da jeg vågner, er der ikke meget vind og vi må starte motoren for at være sikker på at nå det i dagslys. Det piner mig, men sådan må det være.
Ved frokosttid kan vi se land ganske svagt i horisonten og stemningen bliver straks meget bedre. Desuden skinner solen. Ved 17-tiden går vi ind i Santa Cruz efter i en time at have forsøgt at kalde marinaen på VHF. I stedet er det Anders fra den danske båd “Freja” og Jonas fra en anden dansk båd “Gorm den gamle”, der svarer os på VHF og er behjælpelige med at komme på plads. Alle er glade og stolte over at have klaret det absolut længste stræk i vores sejlerkarriere og vi skynder os i byen for at spise og indhente flere døgns appetit.
Herefter glæder alle sig til at sove uden at båden og alt i den vælter rundt.

Cille og ungerne skal flyve til Barbados herfra og det føles lidt vildt at være nået hertil, hvor en ny besætning påmønstrer og vi skal krydse Atlanten…

10 kommentarer

  • Bent Rohbach

    Hej Christian.

    Interessant og informativ log- bogsoptegnelser om jeres tur til Gran Canarie.
    Det gik jo fint, selvom vejrliget måske ind imellem var anderledes end lovet i vejrudsigten – men sådan er det med vejret, også på land.
    Turen viste også, hvor vanskeligt det er at følges med andre både over så lang en strækning, selvom det vil være betryggende.
    Nu ser det så ud til, at du og nogle af dine sejlerkollegaer fra DK vil fortsætte videre over Atlanten.
    Det kunne jo være interessant at følge jer, men jeres normale AIS signal forsvinder jo nogen tid efter I er sejlet ud.
    Såfremt i er tilmeldt og deltager i ARC ( Gran Canaria – Saint Lucia ) eller Atlantic Odyssey ( Cornell Sailing ) vil det være muligt at følge jer på de respektive hjemmesider ( satellit tracking ) – men er I det ??
    Jeg spekulerer ofte på hvad I gør såfremt Kortplotter systemet går ned – hvilke alternativer har I forberedt??
    En anden vigtigt sag er hele tiden at have strøm nok – men det har I sikkert helt styr på.

    Slut for denne gang og I ønskes god tur over ”dammen ” / Bent Rohbach

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Daniel

    Super fedt at læse det stræk!

    Hvad er grunden til at i sejler uden om det undersøiske bjerg?

    Og er det muligt at lokke Skipper til at give en “tour af bådens” udstyr?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cille

      Hej Daniel, det er noget med bølger der bliver voldsomme (store), når dybden ændrer sig fra dybt til lavt. Jeg er sikker på at skipper ville have givet dig en mere teknisk forklaring…
      Og jeg er også sikker på ay han er med på at give en tour af bådens udstyr…prøver at få ham til det inden Atlanterhavs krydset.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • JacobTholle

    Tak til Christian for skippers indlæg på bloggen. Så får man også lidt ide om, hvordan selve sejlturen forløber. God vind på næste stræk 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cille

      Ja, det der sejlads er på en måde også vigtigt for vores sejltur…alt det andet kommer bare til at fylde så meget, når det er mig der bestemmer. Lover at Christians logbog nok skal komme mere…

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Per Tornsberg

    Hej med jer. Undrer mig lidt over dateringen i logbogen… formoder det skal være dateret november og ikke oktober eller?
    Men spændende læsning…

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cille

      Du har helt ret…retter det straks. Jeg har åbenbart mistet tidsfornemmelsen. Tak fordi du minder mig om at vi faktisk er i november.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cille

      Faktisk rettede jeg Christians fra datering fra november til oktober…hmm.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Spændende læsning (:

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cille

      Tak for det. Det var også en spændende tur…engang imellem lidt for spændende! Men det syns skipper vist ikke?!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Marina-kultur