De sidste par døgn - set med Gustavs øjne

Ankommet til Holland – minder lidt om ferie…

Vel ankommet til Vlieland i Holland efter 30 timers sejlads fra Cuxhaven. Nu er vi trætte, båden ligner lort og vi lugter hele banden. Men vi er kommet frem og er nu i Holland! Det føles lidt mere eksotisk end Tyskland. Vi fik malet vores første gæsteflag i går. Det blev så fint og vi sendte en kærlig tanke til farmor, som har syet virkelig mange hvide flag, så vi har til hele turen.image
Turen hertil blev startet i går i Cuxhaven kl 12, hvor vi tankede diesel, for at være klar til lidt motorsejlads – hvis det blev nødvendigt. Solen skinnede, vinden kom fra N/NV ca 6 m/s. Det var helt perfekt og alle var klar på en laaang nat.
Ungerne fiskede og hyggede og vi sejlede med genakker og fik god fart på.

De søde og larmende og lidt irriterende børn blev puttet i salonen, men efter 30 min måtte vi opgive og sende dem til putning i hver deres kahyt. De larmede, sloges og opførte sig fuldstændigt som derhjemme…
Gustav blev dårlig af bølgegang og kom op i cockpittet til os med dyne og pude. Han lå og hyggede med månen, stjernerne og os. Og faldt meget sent i søvn.

Jeg startede med en god lur og frøs så meget i alt mit tøj med tæpper osv. Da jeg vågnede efter et par timer, var Christian klar til en lur og så var det min tur til at stå ved roret. Jeg har været lidt (virkelig meget!!) bange for at have ansvaret for de 4 jeg elsker højest, vores hjem og alt hvad vi ejer helt alene på havet i mørket. Men det var super godt for mig at få det afprøvet. Det var ikke farligt. Jeg kunne godt finde ud af det. Jeg fandt ro og tiden fløj. Heldigvis kunne Christian godt slappe af i det og faldt en god dyb søvn i et par timer. Det var så fedt at få klaret denne første gang! Og det var lidt magisk at være alene med månen og havet. Og faktisk ikke skræmmende.

imageimage

Ungerne vågnede op af morgenen, da solen var stået op og kom langsomt op fra deres kahytter. Gustav sov længe lige midt i det hele – og der har han stort set ligget hele dagen. Undtagen da han lige skulle ned og tjekke sin telefon. Teenage-livet leves også på båden. Og irritationerne over det stortrives også på båden. Men jeg fik gang i ham, da vi var i havn og jeg kunne sende ham afsted med 3 skraldeposer på jagt efter affaldspladsen…han blev irriteret og jeg blev irriteret. Men han fandt det og så spiste vi god aftensmad på den lokale burgerbar. Nu er vi glade igen.

Der er fantastiske broer til at fange krabber og alle 3 unger trænger til at bevæge sig, så nu ligger de på deres maver på en bro og fanger massevis af krabber.
Havnen her er virkelig fin, Der er en masse både – mest hollandske og ingen skandinaviske ud over os. Man kan leje cykler og der er en dejlig strand lige ved siden af havnen. Her kunne vi godt hænge ud i et par dage, men vi har jo lidt travlt med at nå Biscayen (som bliver større og større i mit hoved). Vi satser på at tage videre gennem Holland via “den stående masterute” i morgen. Det ser ud til at der er lidt uvejr på vej til Nordsøen allerede lørdag – og det skal vi ikke nyde noget af. Koen, ham vi mødte allerede i Spodsbjerg og som vi har fulgtes med siden (lige indtil i går), har anbefalet os ruten og givet os god info og materiale om den. Alle synes det kunne være ret sjovt at prøve at sejle gennem Amsterdam via kanalerne. Men Christian er ikke helt tilfreds, han vil hellere Nordsøen og prøve kræfter med vind og bølger. Heldigvis er vi 4 mod 1…også selvom han er kaptajn!