Nyt kapitel...

Logbog 2.uge – Atlanterhavskrydset

Her kommer uge nr.2…også kaldet “den dramatiske uge”. Sidste uge kommer snart. God jul til alle hjemme!

Søndag den 04.12.2016

Klokken 00.00
Vinden er aftaget igen og gået mere i nord. Hans og jeg er igen på vagt. Johanna ruller rundt i bølgerne og knager og brager. Ingen af os har sovet noget nævneværdigt.

Klokken 02.00
Sejlene hamrer og hamrer og er skide irriterende. Vi starter motoren på 1200 omdrejninger.

Klokken 10.20
Vinden er kommet tilbage og er gået i NNØ. Vi sejler plat læns for genakker alene og skyder 5-6 kn. Solen skinner og alt tyder på at det bliver endnu en god dag på Atlanten.

Klokken 13.50
Så har vi lige landet endnu en mahi mahi på Peters hjemmelavede flue. Det er nu 3. fisk vi har fanget på den.
Det går derudaf med spilet genua og genakker i butterfly på plat læns.

Klokken 16.00
Vi spotter en tanker som sejler tæt agten om os. Kalder ham på VHF’en og får en vejrudsigt for de næste 24 timer. Hele besætningen har i dag været i bad ude på badeplatformen. Madlavningen går så småt i gang.

Klokken 18.00
Madlavning i fuld gang. Genakkeren bjerget for natten. Vi sejler plat læns stadig og storen er sat med preventer og genuaen spilet på stagen. Klar til endnu en nat.

Klokken 22.00
Vinden fortsætter mod øst og tvinger os til at gå mere vest på end vi gerne vil, da vi har lavet et setup med preventer og en fikseret stage, der vil kræve større indsats på dækket. Vi beslutter at fortsætte på kursen (260°) indtil vagtskiftet, for så at bomme over og komme mere mod syd. Nætterne bliver varmere og varmere for hvert døgn vi sejler sydover. Her til aften har jeg shorts og bare tæer uden at fryse det mindste.

Klokken 23.30
Skiftede mening og ændrede hele setuppet alligevel og vi er nu på rette kurs med 6 Kn.

img_0546

Mandag den 05.12.2016

Klokken 12.15
I morges inden Hans og jeg skulle afløses fra vagten, ville vi tage storsejlet ned og sætte genakkeren igen. Det skulle vi måske lige have ventet lidt med…
Manøvren gik således: Vi starter motorenfor at lade lidt, men også for at gå i vinden og få storsejlet ned. Da det er klaret, ligger vi os tilbage på kursen og ruller genuaen ud. Nu gøres alle liner klar til genakkeren. I kampens hede og med for få timers søvn, får jeg byttet rundt på skøde og faldbarm. Dette opdager vi først, da vi hejser den. Vi konstaterer hurtigt at det er en ommer. Inden vi ser os om, ryger skødet og genakkeren i vandet og ind under båden. Da motoren stadig kører, får vi skødet i skruen og motoren slukkes i al hast.
Vi bjerger alle sejl og ligger nu og driver rundt i dønningerne. Hans, som er en vandhund, melder sig øjeblikkeligt til tjeneste og hopper i vandet med en line om livet for at se på skadens omfang. Heldigvis er det kun gået ud over skødet og ikke sejlet, som vi hurtigt får op på dækket og sikret. Efter adskillelige dyk og 1 times arbejde, lykkedes det Hans at få samtlige fremmede legemer ud af skruen og vi kan fortsætte hvor vi slap. PUHA!

Klokken 14.00
Så er vi alle kommet os over morgenens strabadser – og fået noget af den manglende søvn indhentet. Det er virkelig varmt i dag. Man kan mærke vi kommer sydpå for hver dag.

Klokken 15.23
Der laves fiskefrikadeller af en halv mahi mahi, så der dufter som en drøm i hele skibet.

img_0544

Tirsdag den 06.12.2016

Klokken 01.00
Hans og jeg har hundevagten. Vinden har lagt sig. Overvejer vores sejlføring, men kan ikke rigtig overskue at skulle på dækket. Vi sejler plat læns, men var tidligere nødt til at tage spilerstage ned.

Klokken 11.00
Ved vagtskifte kl 04.00 besluttede vi alligevel at sætter spilerstagen i genuaen, for at øge farten. Denne beslutning gav pote og vi kunne igen holde kursen for fulde sejl. Kl 9 sætter vi igen genakkeren. Kort efter går sjæklet, der holder genakkeren i ankerbeslaget dog op og genakkeren kludrer fuldstændigt sammen. Vi bruger en god halv time på at kludre ud igen. Endelig lykkedes det. Alle er ret glade for denne sejlføring med genakker i den ene side og spilet genua i den anden side.
Der er igen i dag sol fra en (næsten) skyfri himmel og det er vanvittigt varmt. Vi ligger nu afstand til Kap Verde og nedtælling til halvvejsmærket er begyndt.

Klokken 13.50
Så er hele besætningen blevet vasket. For første gang ser vi flyvefisk, som vi på vejen har undret os over ikke at have set.

Klokken 23.00
Aftensmaden stod på mahi mahi igen. Denne gang tilberedt af Claes. Nu har vi ikke mere fisk…
Efter maden spillede vi poker og fik en lille whiskey. Aftenen er indtil videre helt skyfri med millioner af stjerner. Vi skyder 6-7 kn for storsejl og spilet genua.

img_0554

Onsdag den 07.12.2016

Klokken 08.00
Vi har haft god vind hele natten og har tilbagelagt mange sømil. Solen er nu stået op og Hans’ og min vagt er overstået. Hans får pludselig øje på et sejlskib agten for os. Det første vi har set i 8 døgn. Vi prøver at kalde dem op, men får intet svar.

Klokken 10.00
Vi suser afsted! Dønningerne er blevet rigtig store og ind imellem logger vi over 10 kn.
Ligesom vi sejler aller stærkest, får vi fisk på begge liner. Hans og jeg kæmper med en hver, mens Claes og Jens forsøger at tage noget af farten. Desværre mister vi begge fisk lige inden vi får dem på båden. Den ene var en mahi mahi, den anden en tun. Øv, øv.

Klokken 15.43
Vinden og dønningerne har lagt sig en smule. Vi sejler ml. 6-8 kn og beslutter at give genakkeren fri i dag, da vi gerne vil have gavn af den hele vejen over.
Som alle sidder og slapper af i cockpittet, lyder der pludselig et ordentligt ryk i håndlinen. Men inden vi kommer til den, er fisken væk igen. Da vi får krogen ombord for at se om alt er som det skal være, konstaterer vi at 2 ud af 3 kroge er bukket bagover…?! Vi fantaserer alle om hvor stor den må have været. Vi nærmer os midtvejspunktet – 1365sm. Tror vi har ramt passaten, men Jimmy Cornell råder til at fortsætte et par breddegrader mere. Regner med at sætte kurs direkte mod Barbados i morgen eftermiddag/aften.

Klokken 21.00
På VHF’en kan vi høre 2 sejlbåde have en samtale, hvor de udveksler positioner og vejrudsigten. Efter at have noteret disse, melder vi os ind i samtalen og tilkendegiver vores position. De 2 skibe er henholdsvis italiensk og australsk. Godt med lidt selskab efter 10 dage til søs uden at have mødt andet end 3-4 fragtskibe. Vi aftaler med dem at genoptage kontakten i morgen tidlig.

img_0560

Torsdag den 08.12.2016

Klokken 07.00
Det regner en smule og Hans og jeg er på vagt og slår biminien op. Vi kan se et skarpt lys i horisonten, men kan ikke se noget på AIS’en. Vi nærmer os halvvejsmærket og ser frem til at sætte kurs direkte på Barbados.

Klokken 09.45
Vi starter dagen med at bomme og sætter dermed kursen direkte mod Barbados. Vi har 1500 sm tilbage. Vi skyder ml. 6-8 kn på en skarp agten for tværs og regner med at nå halvvejsmærket inden midnat.

Klokken 11.00
Vi forsøger at få fat på de 2 skibe, som vi aftenen forinden havde kontakt med. Vi får i stedet fat på “Emerald”, som ligger SV for os. De sejler 6,5 kn pt så vi indhenter dem langsomt og burde kunne se dem senere i dag.

Klokken 12.00
Jens opdager en nødlandet flyvefisk på dækket. Den er helt tørret ud, så den har formentlig ligget der hele natten.

Klokken 13.00
Vi fanger en mahi mahi på håndlinen. Så nu står den på mahi mahi steaks i aften!

Klokken 20.30
Lavede god mad med ægte hollandaisesauce fra bunden. Det lykkedes mig for første gang at lave en vellykket sauce. Mahi mahi’en var endnu en gang fantastisk.
Vi har lige haft et lille lokalt lavtryk med lidt regn og øget vind, men det var hurtigt overstået. Har igen været på VHF’en med “Emerald” for at høre deres position. De ligger 10 sm foran os og vi indhenter stille og roligt.

img_0561

Fredag den 09.12.2016

Klokken 02.00
Hans og jeg har vagt igen. Det er siden vi begyndte at sejle i medvind gået op for mig, at mine batterier afleder meget hurtigt. I nat er endnu værre end det plejer. Det er nu anden gang i nat, at vi må have motoren tændt for at selvstyrernes har nok strøm. Ret irriterende at høre på, når nu der er massere af vind.

Klokken 11.30
Vi krydsede tidligt i morges halvvejsmærket ved 1365 sm begge veje. Det blev fejret med stor morgenmad og Claes er lige nu i gang med at lave hjemmelavede kanelsnegle. Her er temmelig varmt og ovnen hjælper ikke, men her dufter som en drøm. Har forsøgt at kalde “Emerald”, men får ikke svar.

Klokken 19.33
Trods fiskeri hele dagen må vi ty til kødboller på dåse til aftensmad. Men bedst som vi spiser, får vi alligevel endnu en mahi mahi på krogen.
Den måtte godt være kommet på 1 time før…
Vi beslutter under maden at flytte lidt rundt på vagtholdene, således at Claes og jeg nu er på hold sammen.
Vi har vagt fra nu til midnat.

img_0559

Lørdag den 10.12.2016

Klokken 03.00
Vågner ved at hakstags udvekslingen knækker…fuck. Hurtigt er alle på benene. Jens og Hans har vagten og Jens er allerede i gang med at gøre hvad han skal uden at jeg behøver at give kommandoer. Jeg skynder mig på dækket for at hente spilerfaldet til brug for nød agterstag, samtidig med at vi går i vinden og får bjerget genuaen. I kampens hede løber skødet til storsejlet ud igennem blokken på bommen. Jens er ved roret og forsøger at få skibet op i vinden, så jeg kan få skødet på plads. Det lykkedes og et nød agterstag er på plads og vi kan igen falde af til vores kurs.
Da der igen er ro på og vi er kommet os over hvor heldigt det er , at masten stadig er intakt, får vi lejlighed til at se hvad der er sket…
I Lissabon fik jeg lavet 2 stk dynema reb med splejsninger i begge ender. Tilsyneladende er den ene ende af disse splejsninger gået op eller er knækket… Tak for lort uduelige fjolser!!!

Klokken 07.20
Solen er stået op og ingen har sovet rigtigt efter nødreparationen. Så snart alle er vågne kaster vi os over reetableringen af agterstag. I løbet af natten har Claes og jeg udtænkt en plan, der muliggør at bruge de eksisterende dele. Først skal vi bare have fat i staget, som hele natten har dinglet rundt i masten. I dagslys konstaterer vi, at den foruden at have viklet sig 4 gange rundt om hele riggen også har viklet sig ind i enkelte wirere.
Der er ingen vej udenom. Jeg må op i masten og vikle det ud. Vi får smidt storsejlet og sat begge bakstag og jeg bliver hejst halvvejs op i masten. Dønningerne er store og der er 3-4 meter udsving og jeg skal holde godt fast. Får langt om længe bundet et reb i den, så vi kan få styr på den fra dækket – og jeg kan komme ned igen.
Ca 1 time senere er reparationen udført og vi kan fortsætte for fulde sejl. Vi sætter en kande kaffe over, roser hinandens indsats og priser os lykkelige over at vi havde sat bagstaget, da det skete. Ellers er jeg ret sikker på at vi havde knækket masten. Lige nu blæser det 10-12 ms og vi suser afsted med 8-9 kn.

Klokken 13.00
Alle er lidt trætte ovenpå nattens og morgenens strabadser og ligger sig og her og fiser den af – velfortjent!
I et pust på 14-15 ms loggede vi 12.8 kn for lidt siden. Rekorden på 13.6 på vej til Tenerife må vi se om vi kan slå. Forholdene er gode.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nyt kapitel...