Forbandet måde at vågne på...

Om skolebåden Johanna

Indeholder reklame for GOforlag og Fandango

Vi holder juleferie nu og derfor er der tid til at evaluere lidt på hvordan det går med det her skole-noget, som jo er vores ansvar i de to år vi er væk.

Det er længe siden vi har skrevet noget som helst om skolen her på Johanna. Og det er ikke fordi det ikke fylder! For det gør det. Nogle dage fylder det på en ret fed måde og andre dage fylder det på en virkelig nederen måde. Og det hænger selvfølgelig sammen med ungernes motivation, men virkelig også lærernes indsats. Og de dage hvor det hele passer sammen, der kan vi virkelig mærke forskel og stemningen er så meget bedre.
Christian og jeg snakkede om det i går – om at have fået lov at være så tæt på ungerne, deres læring og udvikling i de seneste 18 måneder. Det er ret særligt – på godt og ondt. Ret utroligt at vide præcis hvor det er Bertram går kold i matematikken og hvilke opgaver der bare kører for ham. At have oplevet hvornår Liva for alvor knækkede koden – og hvordan hun har helt anderledes let ved matematikken. Og hvordan Gustav er blevet helt vildt god til at arbejde selvstændigt – ikke kun fordi han er nødt til det (fordi han jo er alene om sine opgaver), men også fordi han er blevet så sej til at strukturere sine opgaver. Og han er mega god til at skrive.
Alt det her ville vi slet ikke være så stor en del af, hvis vi kyssede dem farvel om morgenen og fik dem trætte hjem om eftermiddagen. Og det tror vi på vil følge os hjemme i Danmark også – altså et behov for at være tæt på deres (skole)hverdag og måske vil det være lettere at bakke op om det hele, når vi har prøvet at være deres lærere i 2 år.

I øjeblikket arbejdes der intensivt med matematik for Bertrams vedkommende – vi gider nemlig godt, at det skal være lidt sjovere for ham med alle de tal. Efter juleferien starter vi op på tysk og skriftlig engelsk. Dansk får han løbende et par gange om ugen. Og så tager vi stadig ATLAS og opgavebøger frem, når der skal være lidt andet.

Liva læser og læser og skriver og skriver – hver dag (altså når vi ikke holder ferie) Og matematik arbejder vi også med hver dag. Vi arbejder tværfagligt med geografi og natur/teknik…det er svært at lade være, når vi hele tiden flytter os og er så afhængige af vind og vejr.

Gustav arbejder med dansk, tysk, engelsk, matematik og geografi.
Han arbejder både med opgaver fra bøger og skriver opgaver, som vi i fællesskab finder på. Han har ikke lige så mange afleveringer, som hvis han var derhjemme. Men vi er så tæt på hans læring hver dag, så vi har en helt klar fornemmelse af hvor han er. Og han er sej. Guitar fylder virkelig meget for ham og han spiller et par timer hver dag.

fullsizerender

Lidt anbefalinger til de mange mennesker der er på vej…
Rigtig mange mennesker skriver til os og spørger hvordan vi gør med det her skole-noget ombord på Johanna. Og jeg kan godt huske, hvor meget det fyldte hos os inden vi kastede os ud i det. Vi har ikke fundet opskriften endnu…og det tror jeg heller ikke nødvendigvis vi gør. Men vi har mulighed for at ændre form og indhold efter hvor ungerne er i deres læring – og hvor vi er i verden med båden. Det er en kæmpe fordel. Lige nu kører det hele så godt, at vi rimelig godt overholder vores plan – og både Bertram og Liva er færdig med en bog hver i både dansk og matematik inden jul. Og så er der tid og overskud til at kaste os over nye ting.

I starten holdt vi os meget til bøgerne og specielt i fysik, kemi, natur/teknik og geografi, er det en stor lettelse at have bøger der kan vise retning og niveau. Og vi er så glade for at vi fik GOforlags bøger med herud i verden. Så en anbefaling herfra er at anskaffe sig bøger som kan støtte i forhold til netop retning og niveau.

fullsizerender

Go Atlas kan købes her

Hvis man rejser med en størrelse som Liva, som lige er nået at starte i skole, men endnu ikke har knækket koderne for så meget andet end hvad det er at være skolebarn, er det faktisk et ret stort ansvar! At lære sit eget barn at læse er en stor mundfuld…men det føles så mega sejt når det lykkes! Og vi er så stolte af at det her lille menneske har lært det, på trods af at det var os, der var hendes lærere… Og her har det været alt afgørende, at vi har haft Fandangos dansk-serie med og har haft mulighed for at støtte os op af alt den viden og erfaring der ligger i opgavebøgerne med fokus på den første læsning.

Et lille udvalg af de Fandango-bøger vi arbejder med i år.

Et lille udvalg af de Fandango-bøger vi arbejder med i år.

Fandangos serie kan købes her

Og specielt i forhold til 1.og 2. klasse har denne serie været super for os!

Derudover er anbefalingen bare at nyde det! Og regne med at der kommer dage, hvor det føles uoverskueligt og helt langt ude…! Og så føles det skønt at samle de færdige bøger til et kæmpe bål, som vi fx lavede på stranden på Tobago i juli. Lige nu er vi ved at samle færdige bøger til et nytårsbål på Turks. Og det er en ret god motivation for ungerne – at de må sætte ild til de bøger de har svedt over i Caribiens sol…

Og udover den her mere klassiske skole, som vi forsøger at planlægge og gennemføre 5 dage om ugen, så lærer de jo også så meget andet. Alt det andet kan vi ikke måle på – og det er dejligt. Vi kan dog se, at de hver dag rykker sig – og vi tror på at de kommer hjem med en ret god pakke efter de her 2 år.

Det kan godt være de kommer til at savne frikvartererne som dem vi holder herude i verden:

img_0397

img_0394

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Forbandet måde at vågne på...