Afgang fra Rotterdam

Sejlerferie = ændrede planer…hele tiden!!

Vi sejlede ikke til Calais. Vi havde ikke en rolig nat i måneskin. Forestillingen om den skønne og blide jordomsejling holdt ikke længere end til kl 22.

Nu er vi i Dover. Vi havde en ganske forfærdelig nat. Hverken Christian eller jeg har sovet mere end et par timer. Vejret var igen på tværs. Og jeg blev søsyg.

Efter en meget heftig nat, hvor vi rullede rundt og blev kastet frem og tilbage, var jeg ikke meget værd. Alt bliver meget værre om natten. Lyde, bølger og følelser. Og jeg savnede at kunne snakke med andre end Christian om det… Han siger bare: “Ja, men nu er det jo godt igen” Og det er det jo også, men følelsen er ikke nødvendigvis forsvundet. Jeg var klar til at tage et tog hjem i nat kl 03.00.

Christian insisterede på at forsøge med sejlet igen og igen – på trods af at vinden konstant hoppede rundt. Bølgerne skubbede os sidelæns og vi havde modstrøm. Fed kombination. Men Christian er jo sejler – altså ægte sejler. Og når man er det, sejler man meget nødigt for motor…

Dette er dog fra en dagsejlads...

Dette er dog fra en dagsejlads…

Gustav åbnede sit vindue i kahytten og spurgte os helt teenage-koldt: “Bevæger vi os overhovedet frem? Hvorfor i alverden tænder I ikke den motor?” Og så lukkede han vinduet igen og sov videre… (det er så fedt med en teenager, som siger lige præcis det jeg tænker…!!)

Men da solen stod op og Christian sagde, at der var 8 sømil til Calais og 25 til Dover (hvor vi skulle krydse den Engelske kanal), blev jeg stædig. Selvfølgelig skulle vi ikke lade os styre af den lorte vind og de tarvelige bølger, så vi besluttede at tage 5 timer mere. Det er sgu noget mærkeligt noget at beslutte sig for, når man bare trænger til at sove. Men det var fedt.

Den Engelske kanal var fin og rolig og slet ikke så voldsom og trafikeret, som vi havde forestillet os. Der var meget diset og kun en sigtbarhed på 2 sømil. Så vi blev engang imellem overraskede af store skibe, som krydsede vores vej. Men der var ingen panik.

image image

Vi ankom til Dover og her er fantastisk smukt! Dette er hvad der kiggede frem, da vi nærmede os Dover.

Vi sover her i nat og samler kræfter. Vi har været en tur i byen. Nu fisker ungerne igen. De har set 2 store fisk i havnen og dem vil de fange.