St. Martin

Skipper søger hjælp – nye batterier

Allerede på vej til de Kanariske øer viste det sig at vores batterier havde svært ved at holde på spændingen. Hele vejen ned langs Europa havde vi landstrøm næsten hver dag. Så der viste problemet sig ikke. På 2. eller 3. dagen på passagen fra Lagos til Tenerife, kom vi flere gange ned under 12V i løbet af natten hvor det primært var autopiloten der styrede, og måtte tænde motoren for at supplere vindmøllen og solpanelerne, som i øvrig ikke lever op til fabrikantens garantier.

Det var temmelig overskyet og vi havde medvind, så jeg tænkte ikke videre over at de ikke gav os nok.

Da vi krydsede Atlanten gik der, til at starte med mange timer for motor i mangel på vind, og havde derfor masser af strøm. Men da vinden kom, og motoren fik en lang pause blev nødt til at have motoren kørende i perioder for at have strøm til natten.
Problemet blev større og større som dagene gik og pausen mellem motorsejladsen blev mindre og mindre. Det blev tydeligt, at der var et problem, men jeg kunne ikke (har ikke viden til) afgøre hvori problemet var. Var det simpelthen bare et spørgsmål om at vi havde været uden landstrøm i lang tid og de alternative energikilder ikke var nok, eller var et problem med batterierne?

Da vi kom over Atlanten og skulle ligge for anker, var der konstant vind i en grad, så vindmøllen leverede energi til at holde spændingen ved lige, og derfor tænkte jeg ikke så meget på det længere. Jeg kiggede dog på nye batterier på Barbados, men syntes både de var for dyre og så ud til at være af en ringe kvalitet.

De sidste par uger er problemet dog taget til og en morgen da vi stod op var spændingen helt nede på 10,4V. Nu måtte der gøres noget. Hendrik fra “SevenSeas” ved en del om strøm ombord og efter mange lange snakke om mulige fejl i systemet, brugt vi det en eftermiddag på fejlfinding. Vi gennemgik alt hvad vi kunne forstille os kunne give problemer, men fandt ingen åbenlyse fejl. Konklusionen blev derfor at batterierne under alle omstændigheder havde taget skade og burde skiftes. Hvis så problemet fortsatte måtte man gennemgå endnu, og denne gang endnu grundigere, fejlfinding.
Derfor købte vi 3 stk. nye 108Ah batterier(bly/syre) i Fort De France, Martinique samt nye polsko, og jeg brugte det meste af en dag på at udskifte de gamle. Til at starte med, så det også ud til at have løst problemet og vi var ikke til at skyde igennem, men efter nogen dage er det alligevel blevet tydeligt at også de taber spænding for hurtigt i forhold til vores forbrug…!? Til at starte med undskyldte jeg det med manglende vind og et defekt solpanel. Men selvom vi lader batterierne op med motor, kan de tabe mellem 0,8-1V i løbet af 8 timer uden vind. Og med et forbrug på 2,5 A, når køleskabs kompressoren kører er der noget der ikke stemmer i følge mine beregninger… Tages et batteri ud af serien, holde det spændingen fint.

img_1444

I går gik jeg så i gang med at skille det hele ad igen i håb om at finde fejlen. Morten fra “Drum” var på besøg for at give sit besyv med. Vi fandt også en dårlig forbindelse ved skillerelæet, som fik ladestrømmen motoren til at stige, da det blev fikset. Så nu lader vi batterierne med motoren hurtigere end vi gjorde før. Og det er jo i sig selv fantastisk, men det har ikke løst problemet med afladningen… Som jeg sidder og skriver dette er jeg løbet helt for ideer, og må igen i tænkeboks. I mellemtiden krydser jeg fingre for at vinden ikke forsvinder i alt for lange perioder af gangen.

Hvis nogen af jer læsere har haft lignende problemer og løst det, må i meget gerne komme med potentielle løsninger.

img_1447

10 kommentarer

  • Mads Granes

    Ja det var egentlig det jeg mente. Alle minuspolsko af, amperemeter(multimeter i strømmåling) i mellem en tilfældig minuspolsko og en tilfældig minuspol(der skal naturligvis være spænding på det batteri). Den strøm der løber er lig med hele bådens forbrug. Imens den er installeret, så kan du afmontere en ledning af gangen indtil du finder synderen = at strømmen falder. Er båden lavet med separeret minus, eller bliver minus/stelkablet boltet ind på motorblokken? Mvh Mads

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hans Koefoed Jacobsen

    Hej
    Som jeg læser det har i et forbrug et sted i ikke kender ,Det kan være en kortslutning i et komponent, et relæ der “hænger” eller en ledning hvor der er slidt hul på isoleringen. En tast man kan lave er at slukke alle forbrugere. Sæt nu en prøvelampe mellem + polen på batteriet og pluskablet. dvs du har afmonteret pluskablet. hvis lampen lyser har du en kortslutning et sted. For at få lampen til at slukke skal du “bare” finde kortslutningen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cille

      Hej Hans
      Tak for input- det er også den mulighed jeg efterhånden er kommet frem til. Jeg går og overvejer hvordan jeg skal finde fejlen i alle de kabler der er. Men det er vel bare at starte fra en ende af… Christian

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hans Koefoed Jacobsen

      Ja, det er det. Strategiske steder at starte med at kigge er gennemføringer og andre steder, ledningerne kan have være blevet klemte eller skadede eller udsat for vind og vejr, fx bliver isoleringen skør/porøs i sollys. God arbejdslyst!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mads Granes

    Hej,
    Lidt tanker fra Danmark.
    Det ser ud som om at de 3 batterier alle er parallelkoblet, hvilket svarer til at du ca. Har lidt over 300Ah( Ampere timer).

    for at kunne hjælpe har jeg brug for at vide lidt mere

    Er de 2,5 Aen målt værdi, eller er den aflæst på kompressorens mærkeplade? Jeg synes umiddelbart at at 30W( 12×2,5) lyder som et lavt forbrug.

    De 0,8-1V i falder, er det fra fuldt opladet batteri (6 celler af 2,12V), altså fra 12,76V og ned til 11,76V eller er det fra 12-11V? Dette er meget vigtigt da det fortæller noget om hvor meget energi der i batterierne.
    100% opladet 12,76V
    85% opladet 12,54V
    70% opladet 12,36V
    50% opladet 12,12V
    40% opladet 12,0V
    25% opladet 11,82V
    0% opladet 11,06V

    Som du ser, falder du fra 12,0V til 11,0V har du brugt 40% af de 300Ah, hvorimod går du fra 12,76V til 11,76V har du næsten brugt alle 300Ah

    Hvor stor(hvor mange Ampere) er din generator på?
    Lad os antage at den er på 45A, så skal den lade i ca. 7 timer(300/45) for at fylde dine batterier op, hvis de er tomme! Og her er det ikke nok at den kører i tomgang, så tager det længere tid.
    Hvad er din ladespænding når motoren kører? Denne skal ligge på ca. 14,4V
    Har dine batterier fået lov til at lade helt op? Blyakkumulatorer bryder sig ikke om at være afladede.

    Har du mulighed for at måle dit aktuelle forbrug? Har du et amperemeter du kan sætte imellem? Evt. Tag minuspolen af 2 batterier således kun et batteri er i brug, og sæt amperemeteret i serie med minuspolen til det sidste batteri.

    Jeg tror i lider at overforbrug 😉 hvis i kan tømme 300Ah på 8h så har i et forbrug på 37A!
    Håber i finder fejlen, ellers vender du bare tilbage med lidt data.
    Mvh Mads Granes

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cille

      Tak for super vejledning. Skipper er i gang med forskellige undersøgelser – og vender tilbage enten med godt nyt eller flere spørgsmål…

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Christian Rosentoft

      Hej Mads
      De 2,5A er både aflæst på pladen og målt på forbrugsmåleren. Dette stemmer altså overens. Lad os sige at kompressoren kører 20 timer om dagen +/-. Vi har ikke haft landstrøm siden Tenerife, så vi er derfor sjælendt fuldt opladt. På vej til St. Martin sejlede vi motor hele vejen (5-6 timer) og her var spændingen oppe på 13.3 da motoren blev slukket. Den faldt dog hurtigt til 12,7 og allerede næste dag lå spændingen og rodede rundt mellem 12,1 – 12,3V. Ud over kompressoren lader vi en gang i mellem en Ipad eller Iphone op. Ellers har vi ikke noget der bruger strøm. Selv ankerlyset er en opladelig ekstern lampe i cockpittet.
      Generatoren er en 55 A, men lader kun med mellem 13,1 og 13,4V. Når jeg måler spændingen på den kan jeg måle 14,1, men kan kun måle ovenstående på batterierne!?! det går gennem en “fordeler” som forsyner både forbr. og motorbat. Den lader tilsyneladende begge på samme tid?! og er af mærket Bosch.
      Vi bruger altså ikke i nærheden af 37 A, og burde derfor kunne holde strøm i 2,5 døgn i følge min beregning. Men der er bare ikke tilfældet… kan ikke helt opladte batterier være forklaringen alene?

      Mange tak for dit svar!

      Mvh. Christian

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mads Granes

      hej igen,

      Lavede du testen med at frakoble de to batterier på minuspolen, og sætte amperemeter imellem den minuspolen på det sidste batteri og så bådens minuspolsko for at måle det aktuelle forbrug?

      Hvis forbruget ikke ligger på mere end 2-3 Ampere, så er udfordringen at dine batterier ikke er ladet fuldt op og muligvis har taget skade af det.

      Grunden til at du bliver nødt til at afmontere minuspolerne fra de andre batterier er at du har udtag/ledninger fra alle polsko. Hvis du ikke afmonterer disse, kan du ikke måle det aktuelle forbrug idet de andre batterier også vil levere strøm, da de sidder i parallel. Grunden til at jeg vælger minus frem for plus, er af sikkerhedsmæsige årsager.

      hvordan sidder din forbrugsmåler? for at denne skal vise korrekt skal den have fat i alt forbrug fra batterierne, det tvivler jeg lidt på at den har idet du har flere ledninger fra batterierne!

      hvis forbruget er højere end de 2-3A i testen, så er det egentligt “bare” frakoble ledninger fra polskoene en ad gangen, indtil du har lokalisreret hvilken ledning forbruget er på.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cille

      Hej igen Mads

      Nej jeg har ikke prøvet det endnu,primært fordi jeg ikke har et amperemeter. Kun et multimeter med et maks på 10A. Jeg har dog bestilt en batterimonitor som jeg pt venter på at få leveret.
      Desuden er jeg efterhånden nået frem til at jeg må have et læk et aller andet sted i systemet, og går nu og overvejer hvordan jeg griber fejlsøgningen an.

      Det er rigtigt at der går flere – kabler tilbage til batterierne uden om shunten til forbrugsmåleren. Når jeg for batterimonitoren skal dette laves om og jeg skal have helt styr på hvad der hvad…

      Tror i øvrigt at kablerne fra generator til separator er for små, og at det er grunden til tabet…?! I “El ombord” bogen, taler de om at bruge kabler på 50mm2 for at undgå tab. Mine er ikke mere end maks 3.5mm2

      Sætter stor pris på dine forklaringer og tips!

      Tak!

      Jeg har 3 batterier. Mener du at jeg skal tage – polerne af alle 3 bat. og så sætte amp.meter mellem en tilfældig -pol og en tilfældig polsko? Og derefter fjerne et kabel af gangen?

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mads Granes

      Mht. til spændingsfaldet over en separator er det normalt. typisk vil der være et fald på omkring 0,2V, dette er den den spænding der skal til for at åbne dioden(germanium diode).

      Hvis du måler en højere værdi kan det være grundet følgende;

      1. at der er et kraftigt spændingsfald grundet at generatoren lader med en kraftig strøm

      2. separatoren er lavet med siliciumdioder som giver et spændingsfald på 0,6-0,7V

      for at verificere dette, så skal du måle spændingen på generatoren og sammenligne den med den spænding der står på separatoren, altså tilgangen på den, idet den skal være det samme. er den ikke det, er det fordi at generatoren lader med en kraftig strøm som skaber spændingsfaldet.

      håber mine beskeder hjælper jer lidt.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

St. Martin