Skipper søger hjælp – nye batterier
Allerede på vej til de Kanariske øer viste det sig at vores batterier havde svært ved at holde på spændingen. Hele vejen ned langs Europa havde vi landstrøm næsten hver dag. Så der viste problemet sig ikke. På 2. eller 3. dagen på passagen fra Lagos til Tenerife, kom vi flere gange ned under 12V i løbet af natten hvor det primært var autopiloten der styrede, og måtte tænde motoren for at supplere vindmøllen og solpanelerne, som i øvrig ikke lever op til fabrikantens garantier.
Det var temmelig overskyet og vi havde medvind, så jeg tænkte ikke videre over at de ikke gav os nok.
Da vi krydsede Atlanten gik der, til at starte med mange timer for motor i mangel på vind, og havde derfor masser af strøm. Men da vinden kom, og motoren fik en lang pause blev nødt til at have motoren kørende i perioder for at have strøm til natten.
Problemet blev større og større som dagene gik og pausen mellem motorsejladsen blev mindre og mindre. Det blev tydeligt, at der var et problem, men jeg kunne ikke (har ikke viden til) afgøre hvori problemet var. Var det simpelthen bare et spørgsmål om at vi havde været uden landstrøm i lang tid og de alternative energikilder ikke var nok, eller var et problem med batterierne?
Da vi kom over Atlanten og skulle ligge for anker, var der konstant vind i en grad, så vindmøllen leverede energi til at holde spændingen ved lige, og derfor tænkte jeg ikke så meget på det længere. Jeg kiggede dog på nye batterier på Barbados, men syntes både de var for dyre og så ud til at være af en ringe kvalitet.
De sidste par uger er problemet dog taget til og en morgen da vi stod op var spændingen helt nede på 10,4V. Nu måtte der gøres noget. Hendrik fra “SevenSeas” ved en del om strøm ombord og efter mange lange snakke om mulige fejl i systemet, brugt vi det en eftermiddag på fejlfinding. Vi gennemgik alt hvad vi kunne forstille os kunne give problemer, men fandt ingen åbenlyse fejl. Konklusionen blev derfor at batterierne under alle omstændigheder havde taget skade og burde skiftes. Hvis så problemet fortsatte måtte man gennemgå endnu, og denne gang endnu grundigere, fejlfinding.
Derfor købte vi 3 stk. nye 108Ah batterier(bly/syre) i Fort De France, Martinique samt nye polsko, og jeg brugte det meste af en dag på at udskifte de gamle. Til at starte med, så det også ud til at have løst problemet og vi var ikke til at skyde igennem, men efter nogen dage er det alligevel blevet tydeligt at også de taber spænding for hurtigt i forhold til vores forbrug…!? Til at starte med undskyldte jeg det med manglende vind og et defekt solpanel. Men selvom vi lader batterierne op med motor, kan de tabe mellem 0,8-1V i løbet af 8 timer uden vind. Og med et forbrug på 2,5 A, når køleskabs kompressoren kører er der noget der ikke stemmer i følge mine beregninger… Tages et batteri ud af serien, holde det spændingen fint.
I går gik jeg så i gang med at skille det hele ad igen i håb om at finde fejlen. Morten fra “Drum” var på besøg for at give sit besyv med. Vi fandt også en dårlig forbindelse ved skillerelæet, som fik ladestrømmen motoren til at stige, da det blev fikset. Så nu lader vi batterierne med motoren hurtigere end vi gjorde før. Og det er jo i sig selv fantastisk, men det har ikke løst problemet med afladningen… Som jeg sidder og skriver dette er jeg løbet helt for ideer, og må igen i tænkeboks. I mellemtiden krydser jeg fingre for at vinden ikke forsvinder i alt for lange perioder af gangen.
Hvis nogen af jer læsere har haft lignende problemer og løst det, må i meget gerne komme med potentielle løsninger.
Ja det var egentlig det jeg mente. Alle minuspolsko af, amperemeter(multimeter i strømmåling) i mellem en tilfældig minuspolsko og en tilfældig minuspol(der skal naturligvis være spænding på det batteri). Den strøm der løber er lig med hele bådens forbrug. Imens den er installeret, så kan du afmontere en ledning af gangen indtil du finder synderen = at strømmen falder. Er båden lavet med separeret minus, eller bliver minus/stelkablet boltet ind på motorblokken? Mvh Mads