Hørt ved morgenbordet

Skippers logbog

Her kommer logbog om første del af vores Atlanterhavskryds, – den del der handler om turen fra Nassau til Bermuda, hvor vi jo var nødt til at lave et nødstop.

Jeg overvejede at lave en slags ordbog til logbogen…hvem ved fx hvad SOG betyder? Altså hvis man ikke er sejler. Men jeg droppede det igen. Spørg bare hvis der er tvivl. (SOG=speed over ground).

img_0654

 

Logbog del 1

Nassau, Bahamas – Horta, Azorerne

D.7.5.18

Klokken 20.32
Kurs 330 gr SOG 3.2 kn.

Så kom vi endelig afsted efter at have flyttet os tættere på Nassau igen for at downloade de sidste podcasts og lydbøger til strækket. Vi lettede anker omkring kl. 17 selvom det var temmelig overskyet og småregnende. Vi var alle opsatte på at komme afsted og få taget hul på passagen tilbage til Europa.
Det blæste 5-7 kn fra SØ og vi sætter hurtigt alle sejl og skyder god fart ud gennem øerne omkring Nassau. Ruten bliver lagt ind i kortplotteren der siger at vi har 2594 sm til Horta.
Vinden dør efter en time og motoren startes op på, dieselbesparende 1200 omd.
Vi bliver ramt af en del små byger og vinden er i skrivende stund drejet 180 gr. og kommer nu fra NNV. Vi må krydse og ligger kursen i NV, for at undgå små lokale tordenbyger.

Klokken 21.30
Kurs 60 gr. SOG 3.5 kn.

Vinden snurer rundt og der er ikke meget af den. Vi er omringet af store sorte skyformationer. Flere af dem med lyn og torden i sig. Kursen er nu NØ over for at undgå næste sorte sky.

img_6042

D. 8.5.18

Klokken 01.30
Kurs 20 gr. SOG 5.4 kn.

Vinden er stabiliseret og motoren er nu slukket igen. Det man kan se af nattehimlen omkring os, ser ikke alt for faretruende ud. Det regner dog og vores nye cockpittelt kommer til rette og er alle pengene værd.

Klokken 01.51
Kurs 20 gr. SOG 6.0 kn.

Gustav overtager vagten lidt forsinket. Vi sejler halvvind med god fart på 6 kn i snit.

Klokken 04.00
Kurs 45 gr. SOG 4.0 kn.

Gustav vækker mig og fortæller at en anden båd er meget tæt på os og lyser med lommelygte over på os. Jeg kalder dem op på VHF’en og sikrer mig at de har set os og for at høre deres intentioner. Det viser sig at være en katamaran der også skal over Atlanten efter et kort stop på Eleuthera for ekstra diesel og vand. Vinden er i SØ som den skal være, men er lige fladet til 2-5 kt og motoren må igen startes.

Klokken 06.35
Kurs 30 gr. SOG 4.0 kn.
Jeg er tilbage og Gustav er gået til køjs. Der er stadig ingen vind, så motoren kører fortsat. Liva vågner kort og er helt snottet og har ondt i halsen… Dårlig timing!

klokken 09.30
Kurs 77 gr. SOG 3.9 kn.
Der er ingen vind overhovedet nu. Storsejlet er halet tot og genoaen er rullet ind. Alle drengene sover stadig, men Liva ligger halvsløj i cockpittet.

klokken 12:46
Kurs 77 gr. SOG 4.8 kn.
Har netop fanget en stor Mahi Mahi, men den havde et stort klamt sår på den ene side. Vi besluttede os derfor for ikke at spise den og smed den tilbage i havet.
Netop som den er retur i hvet spotter Liva og jeg en flok hvaler ca. 100 meter ude på styrbord side. Desværre er de på vej i modsatte retning og forsvinder hurtigt igen. Vi når dog lige at se den ene stikke halen højt til vejrs inden den dykker ned i dybet.
Her er fortsat ingen vind og motoren snurrer fortsat derudaf med 1500 omdrejninger. Jeg stresser over at bruge af dieselreserverne allerede.
VI er nu kommet ud på åbent hav og den manglende vind og gamle dønninger, gør at det ikke er særlig komfortabelt.

Klokken 14.28
Kurs 85 gr. SOG 5.5 kn.
Vinden er så småt vendt tilbage og motor og fulde sejl hjælpes ad med at indhente lidt sømil. Solen skinner og sejladsen er noget mere behagelig med lidt vind til at stabilisere.

Klokken 17.05
Kurs 73 gr. SOG 7.5 kn.
Vinden er tilbage med 14-15 knob fra SØ og vi drøner afsted. Desværre er Bertram nu også lidt sløj oveni at han er søsyg. Men alt er fint. Håber vinden bliver her.

Klokken 18.15
Kurs 45 gr. SOG 7.0 kn.
Vinden forsvinder igen og nu er der bare store strømsøer, som kaster os rundt. Alle bliver søsyge og mister appetitten bedst som maden er klar. Her er meget medstrøm. Før loggede vi 10.3 knob, så vi kan ikke klage over farten.

img_1772

Den 09.05
Klokken 18.30
Kurs 70 gr. SOG 5.0 kn.
Siden sidste logskrivning har der været en del problemer, hvilket er grunden til at der ikke er skrevet de sidste 24 timer. Som skrevet var alle søsyge inden aftensmad og ingen havde derfor lyst til mad. Desuden fik vi et regnskyl, der gav så meget vand at det kom gennem syningers i vores bimini – så alt blev vådt i cockpittet. Strømsøer fortsatte og gjorde de dårlige ombord endnu dårligere. På et tidspunkt da alle er gået i seng får vi dog fin vind og god fart. Men som alle de andre gange holder det kun et par timer før vinden igen forsvinder. Ved 02.00 tiden giver autopiloten pludselig en alarm. Jeg slår den fra og til igen, men den giver igen en alarm. Da går det op for mig at den er stået af.

Jeg håndstyrer nu en lille times tid mens jeg overvejer hvad problemet kan være. Vækker Gustav og får ham på roret, så jeg kan se om jeg kan finde problemet. Det viser sig hurtigt at det er et mekanisk problem og ikke et elektrisk. Da vi efter asen og masten får kistebænken og badeplatformen tømt for diverse og endelig kan komme ned til rorkvadranten og autopilotmotor, viser det sig at koblingen mellem disse er knækket. Shit…!
Bruger nu de næste 2 timer på at reparere den knækkede del ved at bore en kerne i begge halvdele og samle med epoxy. Planen smuldrer dog som jeg kan konstatere at mine bor ikke er skarpe nok i den ønskede størrelse. Jeg har kun et 3 mm bor der kan bruges. Forsøger nu alligevel og får den samlet ved 5-tiden, hvorefter vi bliver nødt til at vente på at epoxyen tørrer. På det her tidspunkt er jeg helt udkørt og bliver bare nødt til at sove. Cille kommer op for at give et nap med håndstyringen og jeg falder om på sofaen. Efter et par timers søvn er epoxyen tør og jeg monterer med det samme.
Den knækker med det samme…
Skal vi sejle tilbage (140 sm) til Bahamas eller skal håndstyre til Bermuda? Ingen af delene er til at overskue.
Jeg splitter hele båden ad for at se hvad der gemmer sig af dele der kan bruges. I bunden af skuffen falder jeg over vores gamle ankerspil, som vi låste vores gamle CGR anker fast i stævnbeslaget med. En ca 12 cm lang 12 mm rustfri stang med en 90 graders vinkel i enden. 2 timer efter med en masse tilpasning får vi autopiloten til at virke igen og Gustav kan efter 6 timers håndstyring hoppe i køjen.
Måske reparationen godt kan holde hele vejen, men vi beslutter at gå til Bermuda for at få lavet en mere permanent løsning og så hurtigt videre mod Azorerne hvor ungernes morfar og mormor venter på os.

img_1681

Den 10.05
Klokken 08.03
Kurs 60 gr. SOG 4.5 kn.
Havde endelig vind fra i går klokken 19 og indtil klokken 04 i morges, hvor motor så har været i gang siden. Gustav holdt vagt indtil klokken 01 hvorefter jeg så har været på siden. Forholdene har været rolige og jeg har sovet lidt indimellem. Til gengæld har både jeg og Cille den samme snue og ondt i halsen som alle ungerne også har haft de sidste 2 dage…
Nu er der så lidt vind at sejlene står og sår når vi ruller i dønningerne. – Hader det! Men ved at der kan komme vind igen når som helst.

Klokken 09.18
Kurs 70 gr. SOG 5.8 kn.
Vinden er tilbage 10-12 knob og motoren får en pause – lad os nu se hvor længe det holder denne gang.

Klokken 19.48
Kurs 78 gr. SOG 6.5 kn.
Vinden er her stadig og har været her hele dagen. Skøn halvvindssejlads i 13-15 knob. Havet har også lagt sig og det er perfekt sejlads.
Alle er spist af og Liva, Sylvester og Cille er gået til køjs. Gustav og jeg selv har været hårdt ramt af snue , øm hals og lidt feber i dag – men vi har det bedre nu. Det lader til at Cille er næste offer.
425 sømil til Bermuda.

Klokken 20.45
Kurs og fart uændret. Gustav spiller guitar i cockpittet og Bertram og jeg er på vej i køjen.

img_3862

Den 11.05
Klokken 10.13
Kurs 67 gr. SOG 6.2 kn.
Vinden har været her hele natten og givet os god halvvindssejlads med over 7 knob i snit. Atlanten har tilmed været overraskende flad, så sejladsen har været helt i top. Ved 4-5 tiden i morges tog vinden dog til (18-22 knob) og søen rejste sig hurtigt. Jeg håndstyrer de næste 3 timer for at spare reparationen af autopiloten. Skulle nok have rebet, men havde bare på fornemmelsen at det snart ville være ovre.
Jeg fik ret. I skrivende stund har vinden lagt sig til 8-10 knob og det regner og er gråt så langt øjet rækker. Helbredet har det bedre hos alle, så mon ikke vi alle er kommet helt af med det i morgen?

Klokken 16.40
Kurs 77 gr. SOG 7.0 kn.
Vi har stadig vind (10-13 knob) fra SØ, så vi suser afsted agten for tværs.
For et par timer siden fik vi pludselig et ordentligt pust på over 30 knob, som lagde os flag hen ad vandet. Bedst som vi kæmpede med at rebe, var det overstået.
Tidligere i dag troede vi at vi hørte S/Y Felicia på kanal 16. Vi prøvede at kolde dem, men fik intet svar. De tog afsted fra Bahamas halvanden dag før os, så vi burde ikke kunne høre dem. Måske de har haft et ekstra stop efter Nassau. Vi prøver at kalde dem igen senere.
Mangel på sol og sejlads i medvind gør at vi er nødt til at køre for motor i et par timer for at få strøm nok til diverse tablets og computer.

Klokken 20.00
Kurs 77 gr. SOG 7.0 kn.
Endnu en fantastisk rolig aften på Atlanten med 10-14 knob vind fra SØ. Endda med turens første solnedgang.
Vi har fået lækker aftensmad og har hørt Mads og Monopolet i cockpittet og er nu så småt på vej i køjen. Gustav undtaget, han tager første vagt igen.
Vi har 260 sømil til Bermuda og den intermistiske reparation af autopilot holder stadig…7-9-13!

img_1678

Den 12.05
Klokken 02.40
Kurs 70 gr. SOG 5.8 kn.
Gustav har taget en lang tørn og først vækket mig her klokken 02.30. Han har haft en god og rolig vagt og jeg har fået hele 5 timers sammenhængende søvn. Det er endnu en rolig aften på Atlanten med 12-14 knob fra SØ. Rolig sø og stjerneklar himmel. Inge drama her!

Klokken 08.30 k
Kurs 75 gr. SOG 5.0 kn.
Måske den roligste nat på hele vores tur. 10-12 knob vind, flag vand og stjerner. Jeg har ikke rørt sejl og ror på hele min vagt. Har set film, spist kage og sovet. Flere af dem, tak!

Klokken 09.23
kurs 80 gr. SOG 4.0 kn.
Så forsvandt vinden igen. Motoren er igen på og vi tøffer nu for sejl og motor. Batterierne kan godt lide det, men vi andre er helst fri.

Klokken 13.50
Kurs 70 gr. SOG 4.2 kn.
Stadig ingen vind. Genoaen er rullet ind, storsejlet halet tot og motoren snurrer med 1400 omdrejninger. Det er vist meget godt, at vi er tvunget til at stoppe på Bermuda, så vi lige kan få toppet op på diesel.

Klokken 19.38
Kurs 66 gr. SOG 4.5 kn.
Stadig ingen vind overhovedet. Begge sejl er bjerget og havet er helt roligt kun brudt af enkelte gamle dønninger som giver os en god svingtur når vore veje mødes.
Efter aftensmad, tilberedt af Gustav, fyldte jeg alle jerrycans med diesel i tanken, da jeg ikke helt stoler på vores tank-indikator. I følge mine beregninger burde den ikke være tom, men det siger indikatoren at den er. Nu har jeg fyldt 80 liter på og nu siger indikatoren at tanken er helt fyldt…?

img_1690

Den 13.05
Klokken 08.20
Kurs 66 gr. SOG 4.8 kn.
En endnu mere rolig nat end den forrige, havde det ikke været for vores støjmaskine af en motor.
Under 5 knob vind fra skiftende retninger hele natten og det fortsætter i morgen. Vi har nu 72 sømil til vores waypoint ved Bermuda og skal så navigere ind på ankerpladsen derfra. Det vil sige at det bliver i mørke. Vi har ingen cruising guide ombord for Bermuda og dermed ingen beskrivelse af passager gennem revet. Det ser dog ud til at være vel afmærket på søkortet. Det håber vi…

Klokken 11.40
Kurs 66 gr. SOG 5.9 kn.
Der er kommet lidt mere vind, 8-11 knob fra SØ. Det gør at vi med 1200 omdrejninger på motoren og fuld sejlføring kan holde næsten 6 knob. Jeg har udnyttet de rolige forhold og repareret vores styrbord lanterne, som ikke har virket pålideligt i lang tid. Det skulle den gøre nu. Liva og Bertram ser film. Cille læser, mens Sylvester sover. Gustav sover også stadig. 50 sømil til vores waypoint.

Klokken 12.07
Motoren slukkes og vi kan holde farten.

Klokken 16.50
Kurs 69 gr. SOG 5.0 kn.
Så gik den ikke længere. Vinden er igen forsvundet og motoren startet på ny.
Genoaen er bjerget og storsejlet halet tot. Men som jeg sidder her og skriver, kan jeg mærke at det bare står og slår. Vi tager det ned igen.

Klokken 20.54
Kurs 61 gr. SOG 4.5 kn.
Land i sigte! Stadig ingen vind og torne er fortsat på arbejde.
Undertegnede har fødselsdag i morgen og Cille og Liva har bagt fødselsdagsgaver så der dufter i hele skibet.

Klokken 21.48
Kurs 125 gr. SOG 3.5 kn.
Kaldte Bermuda radio for at høre deres mening om anduvning. De sagde at det ikke var sikkert at anduve som jeg havde regnet med fra vest, og at vi skulle sejle om på østsiden for at anduve St.George på den NØ ende i stedet for.
Min plan om at glide i land uden om customs, købe mine reservedele og smutte igen er hermed faldet til jorden. Den venlige mand i radioen følger os på radar og dirigerer os uden om rev osv. Det kommer han til at gøre hele natten, da han siger at vi ikke kan anduve i mørke og må vente til solopgang.
Så lige nu sejler vi 3.5 knob for genoa alene for at tilpasse vores ETA i St.George med solopgang. Der røg en stille nat for anker.

img_1685

Den 14.05
Klokken 08.30
Så ligger vi langskibs på Bermuda. Vi er indklareret, men slap ikke for at betale 210 us dollars til trods for at vi kun agter at ligge her 4-5 timer – skiderikker!
Jeg har fødselsdag, men må vente med at blive fejret. Først skal vi have reservedele og diesel.

Klokken 19.42
Kurs 30 gr. SOG 3.8 kn.
Så er vi afsted igen. Klokken 14.30 tjekkede vi ud af Bermuda igen efter at have opholdt os der i 6 timer.
Autopiloten er fikset og vi har fyldt helt op med diesel og vand igen.
Jeg er blevet fejret med boller og kage til sen morgenmad. Aftensmad: confit de canard og kartofler i aftensolen på Atlanten, som endnu engang viser sig fra sin meget rolige side med 6-8 knob fra SV.
Seneste gribfiler er downloadet og ser ikke helt tossede ud. Dog kan vi godt ende med en del modvindssejlads… Det kan nå at ændre sig.

Skipper fikser autopilot på Bermuda

Skipper fikser autopilot på Bermuda

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hørt ved morgenbordet