Lidt om Livas verden

En fed nat væk fra båden

Mig, Bertram, Che og Vasco, fra båden Irie Rose, skulle ud for at overnatte på en øde ø ud for Bonaire som hedder Klein Bonaire. Planen var at vi skulle derud for at overnatte og grille mad. Vi tog der ud ved 17 tiden og begyndte at starte grillen. Vi skulle grille kylling og pølser. Da vi var kommet derud lå der en måge, som ikke havde det så godt, så vi passede på den og kaldte den Charlie.

Mig (Gustav) og Che lavede maden ved grillen. Menuen stod på “honning marineret kylling” og små pølser, og så havde vi lavet pasta med pesto hjemmefra. Maden blev færdig og det var tid til at spise. Solen var ved at gå ned da vi satte os til bords, så vi havde rigeligt at kigge på. Maden smagte rigtig godt, så da vi var færdige med at spise tog Bertram og Vasco hen og tændte bålet som vi havde stillet op og gjort klar imens mig (Gustav) og Che stod og kokkererede. Mig og Che stod med på sidelinjen og så på. Vasco havde fundet noget “tændvæske” som i virkeligheden var benzin, men det var vi da ligeglade med, så Vasco hældte helt vildt meget på, vi prøvede at stoppe ham men han blev ved. Det resulterede så i at flammerne var 4 meter høje, faktisk så høje at vi var ved at futte træet over bålet af. Det var ikke så godt, så vi puttede lidt sand over bålet, og det fik det heldigvis til at slappe lidt af, og vi fik så også lige givet Vasco en “skideballe” for at hælde så meget på, trods at vi sagde “STOP STOP”. Da vi havde været lidt ved bålet og og slappet af og snakket, besluttede vi os for at sove ved bålet. Planen var først at vi skulle sove henne ved et halvtag, der stod midt på stranden for de besøgende turisters skyld. Men mig (Bertram) og Vasco ville hellere sove ved bålet. Det tog lidt tid at få overtalt Gustav og Che, de mente at det ville være en bedre idé at sove under halvtaget, for så havde vi jo læ for regnen, hvis den nu skulle komme. Men til sidst lykkes det og de kunne godt se det fede ved at sove under åben himmel. Det var mørkt, da vi begyndte at lave vores senge rundt om bålet, og vi måtte bruge lamper. Bertram og Che sov sammen og mig (Gustav) og Vasco sov sammen. Vasco havde også styr på den syge måge Charlie, som lå rullet sammen i hans badebukser. Vi gik nogle ture ned ad stranden for at se om der var nogle havskilpadder som var igang med at lægge æg, men vi havde desværre ikke heldet med os, – der var ikke nogen skildpadder. Klokken var begyndt at blive mange, så Vasco lagde sig til at sove, fem minutter efter lagde vi os alle sammen ned, og kiggede på stjernerne. Efter en halv time blev vi enige om at det var forgæves at forsøge at sove, vi var overhovedet ikke trætte. Vi startede bålet op igen og gik ned for at se om der var noge havskilpadder nu 2 timer efter. Heller ikke denne gang var der nogen så vi gik tilbage til lejren, hyggede, snakkede og drak cola. Vi prøvede igen at sove, det lykkedes heller ikke, så da vi vågnede gik vi ud og fiskede med hænderne alle sammen. Der var rigtig mange fisk, så vi fangede mange. Man kunne fange dem lige i det sekund de kom ridende på bølgen op på stranden. Vi fiskede i lang tid, og fangede 16 fisk. Efter en times fiskeri var vi alle sammen godt trætte, så da vi tredje gang prøvede at sove, lykkedes det!

Vi stod op klokken seks. Vi havde allesammen sovet forfærdeligt. Alle var vågnet rigtig mange gange i nat, underlaget var ikke specielt blødt og der var en stork der havde gået på mine (Gustavs) fødder. Vi ville hurtigt væk fra øen, men først skulle vi lave morgenmad. Den stod på, pølser og æg lavet på bål/grill, så det første vi gjorde da vi stod op var at starte bålet/grillen. Det var Bertram og Vascos tur til at lave mad, da mig og Che lavede aftensmad. Imens pakkede mig og Che sammen. Maden var klar og solen var lige stået op. Maden smagte godt, og spejlæggene var perfekt stegt. Vi havde kaldt, Irie rose og spurgt om de kunne hente os, og det gjorde de så. Inden vi kunne gå skulle der ryddes fuldstændigt op, bålet skulle dækkes, skrald skulle samles og ting skulle pakkes, og så skulle vi hjem.
Det havde været dejligt at være lidt væk fra båden og have en hel ø for sig selv.