Martinique næste stop - og tæt på nu

Om at gå i skole på båden – Gustav

Hvordan er det at gå i skole på en båd, når man er 14 år og går i 8.klasse? Hvordan er det at have sin mor og far som lærere og sine søskende på 7 og 10 år som det der minder mest om klassekammerater? Det svarer Gustav på her. Han svarer også på hvornår det er sjovest at blive undervist her – og hvornår det er allermest nederen. Materialet fra Goforlag er sponsoreret og alle ungerne arbejder med bøger der passer til deres klassetrin. Ordene er selvfølgelig Gustavs egne.

img_1271

 

Overordnet er det fint. Vi skal aldrig stå tidligt op for at nå at møde til tiden. Vi kan planlægge vores undervisning, så det passer ind i alt det andet vi også gerne vil opleve. Det er fedt at vi går i skole i kortere tid hver dag, men stadig lærer lige så meget som hjemme, hvor jeg tit var i skole 7 timer.

Det er nederen ikke at have en klasse at være sammen med. Og at man ikke kan gemme sig, hvis man har en dårlig dag. De (mine forældre) opdager altid, hvis jeg ikke er med. Det er også lidt nederen når man ikke har sine venner at være sammen med hver dag og som man kan lave sjov med i timerne

I engelsk bliver jeg kun undervist i grammatik. Jeg snakker jo engelsk hver dag med mange forskellige mennesker, så det er ikke nødvendigt at have det mundligt på båden. Det er ret fedt og en mere naturlig måde at lære det på, end når man sidder i et klasselokale og snakker om ligegyldige ting. Jeg tror jeg er blevet bedre, men det er jo svært at sige.

Nogle dage arbejder jeg i mine bøger alene. Det er ok. Lidt ligesom at gå i skole hjemme i DK. Bortset fra at det er meget nemmere at få hjælp hurtigt, hvis jeg går i stå.

Jeg har lært vildt meget om natur og dyr. Og det er selvfølgelig en meget federe måde at lære det på, når man står midt i det og kan fange dyrene og undersøge dem og spise dem.

Jeg øver mig i at blive god til at gå til skriftlige prøver. For jeg skal jo hjem og afslutte 9.klasse næste år. Det er fedt nok at få testet om jeg kan nok. Om jeg kan finde ud af det jeg skal i forhold til at bestå prøverne. Indtil videre går det ok. Og når vi opdager at der er noget jeg har svært ved, laver min mor opgaver der handler om det. Og så øver jeg mig.

I geografi arbejder jeg med en grundbog og et elevhæfte (sponsoreret af GOforlag). Jeg har ikke haft geografi sådan rigtigt før og jeg kan ret godt lide det. Jeg arbejder ikke i bogen fra den ene ende til den anden, men vi udvælger kapitler, som er sjove og spændende i forhold til hvor vi er og hvad der er relevant.
Det mest spændende jeg har arbejdet med indtil videre handlede om “Den skæve verden”. Det kapitlet handler om, er fattigdom rundt omkring i verden.

img_1269
Der er blandt andet noget om hvad forskellige rige/velhavende lande gør for at hjælpe Ulande som Burkinafaso, Kenya.
Det er spændende, fordi det har noget at gøre med hvor henne i verden jeg er lige nu. Steder som fx St. Vincent i Caribien, er et godt eksempel. Der er meget fattigdom hvilket leder til en masse kriminalitet. Når man går på gaden kan man begynde og tænke for sig selv om det er sikkert, og det har jeg ikke oplevet andre steder på den her tur.

Det har også været fedt at arbejde med mit Atlas og bogen med opgaver der hører til (sponsoreret af GOforlag). Det sjoveste var at lære om længdegrader og breddegrader, da det er relevant når man er ude at sejle. På båden har vi mange forskellige instrumenter der er lavet til at navigere ved hjælp af længdegrader og breddegrader. Hvis jeg havde siddet derhjemme i klasselokalet på Østerbro, havde det ikke været relevant, men det er det altså nu, da det kan bruges til navigation.

Vi har nogle venner på en tysk båd. Den hedder 7seas. De taler selvfølgelig tysk og vi har aftalt at jeg skal prøve at øve mig lidt med dem. Indtil videre har jeg lånt en bunke tyske film. Jeg håber at det kan give mig lidt, for det er mærkeligt pludselig at skulle tale tysk med dem i stedet for engelsk.

Jeg ved ikke om den ene eller den anden måde at gå i skole på passer bedst til mig. Men det er fedt nok at gå i skole på båden. Specielt fordi det er kort tid og det jeg arbejder med – undtagen matematik – oftest er mere relevant for mig end hvis jeg sad i skolen. Men det er mega svært at undvære mine venner. Og det er jo også en stor del af det at gå i skole, altså at være sammen med sine venner. Og jeg kan fx heller ikke pjække uden at aftale det med mine forældre. Og så er det jo ikke at pjække.

Det er helt klart 50/50 med hensyn til om det er mest fedt eller mest nederen. Det er det fordi at der både er det fede og det mindre fede ved det. Det kan være mega hårdt når man ikke har sine venner ved hånden. Og det er mega fedt at det er kortere skoledage med ligeså meget læring.

2 kommentarer

  • Jette Karin Olsson

    Det lyder som en ret fed måde at gå i skole på. Jeg kan sagtens forstå det med at vennerne mangler big time, men så er der jo alle de andre fordele, som du også selv nævner. Det værste er jo nok det med, at man ikke kan pjække uden at aftale det med sine forældre ha, ha .. så er der ligesom ikke meget idé i det 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cille

      Ja, det er godt at høre at teenageren er ok med det hele. Og det er på en måde et luksusproblem det der med at pjække…

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Martinique næste stop - og tæt på nu