Skippers logbog

Landet i paradis (igen)…

I guidebøgerne står der at Roseau er Dominicas “kompakte, støjende, kaotiske, men livlige hovedstad…med reggaemusik pumpende mellem de smalle gader”. Det lyder som lige det vi trænger til efter pæne, pæne Fort de France på Martinique (med skraldespande, fortove og lysregulering). Det er det der er så vildt ved at rejse på denne måde. Efter 10 timer på havet med familien i en slags hverdagsliv, venter et nyt eventyr, som er helt anderledes end det man forlod.
Det var med store forventninger vi begav os afsted i vores dinghy mod Roseau og reggaemusikken. Men først ventede et besøg på indklareringskontoret med hele mappen med skibspapirer, pas og vores papirer fra seneste destination. Endnu en gang skulle vi udfylde en hulens masse papirer med navne og pasnumre.
Og så var vi klar. Og måtte officielt bevæge os ud i den kompakte, støjende og kaotiske by…
Og det kunne vi slet ikke finde ud af. Den var ikke som vi havde forestillet os og vi kunne ikke gennemskue hvor vi skulle gå hen. Vi må have set meget fortabte ud, for vi blev flere gange spurgt, om vi var faret vild… Og det var vi jo på en måde. Vi skulle omstille os fra det pæne Martinique og var ikke så omstillingsparate på grund af en nat med meget lidt søvn.
Vi tog en hurtig beslutning og trak ankeret op igen. Men…nu virkede ankerspillet ikke igen og skipper måtte hive det op med håndkraft. Lorte start på en ellers skøn sejltur.
Da vi var klar til at komme afsted, sejlede vi de ca 17 sømil til Prince Rupert Bay, Portsmouth. Og da vi nærmede os den fine ankerbugt kunne vi godt se, at det var lige her vi skulle være. Her er så smukt og vi ligger i blåt vand omgivet af grønne bjerge og fine strandbarer med palmer.

Det her er lige noget for os og familien er ved at lande i det caribiske igen. Drum ligger lige ved siden af os og ungerne svømmer frem og tilbage mellem bådene, når de skal lege. Dét er en fed måde at transportere sig til og fra legeaftaler.

Og jeg har en dejlig rolig følelse i kroppen, når jeg tænker på de næste sejladser. Det er vigtigt med gode oplevelser og erfaringer, som lagrer sig og trækker angsten og bekymringerne væk.

Batterierne er stadig gode (det skulle de også helst efter den pris!!) og vi vågner hver morgen og er lettede over at de ikke har aftappet sig selv natten over.

Ankerspillet virker ikke igen. Men skipper har en formodning om hvad der er galt. Så det får vi fikset her i paradis.

Dominica er fantastisk! Og indtil videre holder de der rygter om vanvittige priser ikke. Vi har oplevet at priserne er ligesom på Grenada – og det er dyrt, men i den billige ende når vi snakker Caribien. Udvalget er fint. Men vores depoter er helt fyldt op fra Martinique. I byen vi ligger nu, er der både grøntsagsmarked og fiskemarked – så nu skal vi snart have friskfanget fisk. I går da vi gik tur i byen, kom fiskerne ind med en ordentlig fangst – virkelig mange mahi-mahi.

Og byen her er skøn. Dominicas næststørste – og alligevel lille bitte og spræl-levende.

img_0786 img_0789

Men i dag står den på tur rundt på øen. Det er noget med at besøge hot springs, vandfald, en flod og andre skønne steder, som øen har at byde på.