Vi har fået nok nu...

Skippers logbog

Logbog del 3
Nassau, Bahamas-Horta, Azorerne

Den 22.5.18

Klokken 03.15
Kurs 96 gr. SOG 10.5 knob
Vagtskifte. Der er en del forvirring omkring hvad klokken er lige nu, men det her skulle være “midatlantic time”.
Vi har vind og strøm med os, det giver rolig sejlads med 10-11 knob!
Jeg har netop spottet et lys agterude, men det er formentlig bare et fragtskib. Dog det første og eneste skib i mange dage.

Klokken 07.40
Kurs 90 gr. SOG 11.00
Har netop logget 16.4 knob på en bølge. Det er gråvejr og lidt surt, men vi sejler stærkt.

Klokken 13.17
Kurs 105 gr. SOG 9.2 knob
Vinden er gået i vest og aftaget en smule og har vi har derfor lagt en sydligere kurs. Fortsætter den nordover må vi bomme.

Klokken 14.10
Kurs 95 gr. SOG 8.0 knob
Vinden fortsætter mod nord og vi er nu bommet. Det giver os en meget mere rolig sejlads, da vi nu igen har samme retning som bølgerne.

Klokken 20.00
Kurs 105 gr. SOG 6.0 knob
Ny rekord! Vi har på de sidste 24 timer sejlet intet mindre end 219 sømil!!
Takket være 2-3 knob medstrøm i nat og i formiddags samt 23-30 knobs medvind.
Vi har nu 695 sømil tilbage. Vinden er i NV med 15-17 knob og vi er så småt ved at gøre os klar til endnu en nat.

Den 23.5.18

Klokken 03.23
Kurs 100 gr. SOG 5.3 knob
Vågnede inden vagtskifte ved at Gustav rodede med sejl. Vinden er gået i NØ og faldet til 5-8 knob sand vind. Motoren er blevet startet og sejlene halet tot. Gustav er gået til køjs.

Klokken 14.05
Kurs 150 gr. SOG 5.5 knob
Vinden fortsætter østover og tvinger os sydpå indtil videre. Fredag og lørdag skulle vinden være i syd, sa det gør ikke så meget. Et US krigsskib har lige passeret agten om os. Første skib i et par dage.

Klokken 18.48
Kurs 82 gr. SOG 4.8 knob
Efter en dag med medstrøm, medvind og bølger agten fra, har vi i dag det stik modsatte. Har håndstyret det meste af dagen, for ikke at miste for meget fart og højde. Nu er vinden gået så meget i syd at vi endelig efter 20 timers tid kan styre næsten mod Azorerne. Stadig i modvind, men bedre end ingenting.
Vi har nu mindre end 600 sømil tilbage.

Klokken 20.56
Kurs 90 gr. SOG 5.1 knob
Vi knokler os frem i modvind på hård skæring med 2 reb og halv genoa. For en times tid siden spottede Bertram sejl ca 12 sømil om bagbord. Det er væk nu, men har lige set hvad der ligner to lanterner foran os. Det er over en uge siden vi sidst så et sejlskib og pludselig er der tre.
Håber virkelig vinden snart vender. Vi har hård krængning og hugger hårdt i bølgerne. Det bliver nok en lidt lang nat.

Klokken 23.30
Kurs 100 gr. SOG 4.8 knob
Der var ihvertfald et lys foran os. Vi indhenter dem hurtigt, så det er slet ikke sikkert vi kan se den i morgen ved solopgang.
Vi har set film i salonen og nu skal jeg i seng. Gustav tager første vagt som sædvanligt.

Den 24.5.18

Klokken 13.00
Kurs 106 gr. SOG 7.2 knob
Vi har haft en meget urolig nat med hård krængning og mange hug i bølgerne.
Sejlbåden vi så i går aftes overhalede vi i løbet af natten, så den var ude af syne i morges da solen stod op.
Vinden er nu i SV med 14-16 knob og solen skinner.
Humøret er højt, når farten er høj!

Klokken 20.18
Kurs 85 gr. SOG 4.2 knob
Vinden er endnu engang væk men kommer stadig fra VSV med 10-12 knob. Motoren kører lige nu for at lade.
Vores forhåbning om at ankomme søndag glider stille og roligt ud i sandet. Vejrmeldingen fra min far siger nemlig, at der ikke er så meget vind før søndag…
Besætningen er klart utilfredse med situationen og kan næsten ikke overskue et ekstra døgn. Bertram joiner Gustav på hans nattevagt og de er så småt ved at gøre klar med film i cockpittet.

Den 25.5.18

Klokken 02.15
Kurs 104 gr. SOG 4.8 knob
Drengenes vagt er ovre og nu er det min tur.
Vinden er der stadig ikke meget af og det der er er gået i syd. Så nu sejler vi halvvind for fulde sejl og motor med 1300 omdrejninger. Hvis der bare kunne komme 2-3 knob mere vind…

Klokken 08.00
Kurs 102 gr. SOG 5.8 knob
Meget stille nat for motor og sejl. Nu er der kommet lidt vind og motoren er igen slukket. Solen skinner igen.
390 sømil tilbage.

Klokken 09.25
Kurs 102 gr. SOG 5.9 knob
Har netop haft besøg af den første flok europæiske delfiner. De kom til os 30 minutter efter at en stor hval brød overfladen for at få luft 150 meter bagved os. Der er også kommet lidt mere vind og vi skyder nu god fart.

Klokken 12.49
Kurs 102 gr. SOG 6.3 knob
Perfekt sejlads!
Vi sejler foran for tværs i 11-13 knob vind på et næsten helt fladt Atlanterhav – og solen skinner. Jeg kunne blive ved for evigt i sådanne forhold. Sidste vejrmelding siger at det skulle blive det samme i morgen.
360 sømil tilbage.

Klokken 18.20
Kurs 102 gr. SOG 6.5 knob
Var det ikke for krængningen skulle man næsten tro vi lå i havn. Så rolig er sejladsen pt. Alle elsker det og krydser fingre for at det holder resten af vejen.

Den 26.5.18

Klokken 02.35
Kurs 102 gr. SOG 5.6 knob
Vinden forsvandt tidligere ligesom vi var på vej i seng og motoren måtte tændes igen.
Præcis som i går nat.
Bertram har fødselsdag i dag og fylder 12 år. Vi havde håbet at være i land, men sådan gik det ikke. Han må blive fejret både til søs og når vi kommer i land.

Klokken 13.23
Kurs 102 gr. SOG 5.1 knob
Bertram er blevet fejret så godt som muligt uden at være i land. – Med hjemmebag og pandekager. Der var sol fra en næsten skyfri himmel, men ikke meget vind. 5-7 knob er alt hvad det kan blive til, så sejl og motor samarbejder om vores fremdrift. ETA er mandag den 28.5. ved 10-tiden om morgenen.

Klokken 16.32
Kurs 102 gr. SOG 5.0 knob
Stadig ingen vind. Vi fortsætter for motor og sejl.
Bertram og jeg har været i bad på badeplatformen. Vandet er mindst faldet 10-12 grader i temperatur siden Bahamas. Det samme gældertemperaturen i luften.

Klokken 22.54
Kurs 95 gr. SOG 5.0 knob
Vinden har været helt forsvundet og vi har haft havblik. Nu er der en brise igen, men slet ikke nok til at slukke motoren, så den spinner fortsat med 1500 omdrejninger.
Der er blevet spist primitiv fødselsdagsmiddag efterfulgt af kagemand lavet af Liva – og så popcorn. Gustav og Bertram gør klar til nattevagt/filmaften i cockpittet og vi andre er på vej i seng.
Næstsidste nat på Atlanten…

Den 27.5.18

Klokken 04.49
Kurs 100 gr. SOG 5.3 knob
Fortsat ingen vind. Drengene har taget en lang tørn og først lige vækket mig.
Her er igen havblik og månen lyser natten op.

Klokken 09.21
Kurs 98 gr. SOG 5.2 knob
Lidt mere vind end tidligere, men stadig ikke nok til at slukke motoren. Desuden er vinden nu i SSØ og dermed imod os.
133 sømil til Horta og vejret ser ud til at lave en gentagelse af de forrige dage med høj sol fra en næsten skyfri himmel uden vind.
Vi bliver nok nødt til at fylde vores reserver i tanken.

Klokken 10.31
Kurs 100 gr. SOG 5.2 knob
Så er der fyldt 86 liter diesel på tanken. Fortsat ikke vind nok, men den er tiltagende, så måske det kommer.

Klokken 18.21
Kurs 100 gr. SOG 5.3 knob
Forholdene er uændrede og vi er stadig for fulde sejl og motor. Vi har 83 sømil tilbage og er nu rimelig sikre på at komme i land i morgen formiddag.
Endelig er der dukket et sejlskib op ude om styrbord, som formentlig skal sammen vej som os.

Klokken 21.12
Kurs 100 gr. SOG 5.4 knob
Ingen ændringer i vind og vejr. Besætningen er ved at gøre klar til sidste nat på Atlanten i denne omgang. Alle glæder sig og har hele aftenen snakket om hvad de skal lave og hvad de skal spise og hvem de skal ringe til når de kommer i land.

Den 28.5.18

Klokken 05.00
Kurs 108 gr. SOG 5.9 knob
Land i sigte!!
Gustav har igen taget en lang vagt og han rapporterer om at flere og flere skibe er dukket op på AIS’en, som en flok lemminger der alle strømmer mod Horta.
24 sømil tilbage.

Klokken 09.00
Sejler ind i marinaen. Mormor og morfar står med hjemmelavet flag og vi kommer i havn.

Efterord
Turen var roligere end forventet. Turen var hyggelig. Jeg er en stolt skipper, besætningen klarede det så godt. Gustav var en fantastisk vagtmakker – kan kun anbefale at tage en natteravns-teenager med på langtur.