Biscayen

Isle de Ciés

Sejlede fra Baiona efter et par dage med bådreparationer og en meget fraværende mand. Det var jo så dejligt at få ham i havn efter Biscayen og den lange ventetid, men udfordringerne med riggen gjorde, at han alligevel ikke helt var til stede. Men nu, nu er vi heldigvis sejlet til et par (næsten) øde øer og her kan han kun være til stede med os.

image image

Vi har provianteret godt, så vi kan blive her i de 3 dage vi har fået tilladelse til at ligge for anker her.
Gustav og Bertram fiskede på vej hertil og fangede en fin makrel. Desværre er det ikke tilladt at fiske omkring øerne, da det er et beskyttet naturreservat. Men mon ikke de får fisket en masse, når vi sejler herfra igen.
Gustav og Bertram roede straks i land og undersøgte stranden. De fandt hajæg, eksotiske muslinger og byggede en hule på stranden. Og så roede de tilbage til os på Johanna – og vi opdagede at klokken var 19.45. Det er så skørt, som tiden flyver.

Vores første aften her i ø-paradiset, byder på regn og vind og vi er krøbet ind med film, the, slikposer og tæpper. Vi har bagt rugbrød til i morgen og sat dej til hævning til morgenmaden. Det er dejligt at lande her – og det passer fint med en enkelt aften, som føles som dansk efterår.

Nu håber vi, at vi vågner til solskin i morgen og glæder os til at opleve øerne.
Tvivler på at Christian og jeg får så meget søvn i nat, for vi ligger ret uroligt og det kræver alligevel noget, at have blind tillid til at ankeret holder os på afstand af de mange klipper, som vi er omgivet af. Jeg ved godt at Christian har styr på det, meeen det betyder ikke at jeg er helt afslappet. Og om ikke andet, kan jeg holde ham med selskab i den lange nat.

2.dag på Isle de Ciés

Vågnede op efter en lidt urolig nat. Christian og jeg vågnede på skift og lyttede og holdt øje. Men alt var ok og ankeret holdt os fint.

Startede dagen med at ro ind til stranden og tilbragte et par dejlige timer i solskin med løbeture, hulebygning og badning. Vi havde stranden helt for os selv sammen med 7seas besætning.

Vejrudsigten fortalte os, at vinden ville vende, så vi besluttede os for at skifte ø og ligge et sted, hvor vi var mere i læ. Vi sejlede til en lidt mere turistet ø, hvor færger fra Vigo sejlede til. Her er både lille camping-område, restauranter og lille mole. En anden oplevelse end første ø, men helt vildt smukt og fint.
Vi gik en lang tur på øen op til det øverste punkt, hvor der var skøn udsigt. 3 timers gåtur, som vi trængte til efter et par lidt stille dage på båden.

Vi var først tilbage på Johanna ved 21-tiden og klar til aftensmad. Ungerne blev puttet i salonen med en film og fik lov at sove der hele natten.
Christian lavede en skøn GinTonic til mig, som jeg med det samme væltede ud over det hele. Hmm (og ikke mere tonic). Så faldt jeg i søvn med alt mit tøj på og min bog i hænderne.
Vågnede ca 500 gange i nat og måtte op og se om stranden virkelig kom tættere eller om det bare var lyden der snød og voksede i kahytten. Jep, det var bare snyd. Sove 20 min igen og så lige op og tjekke… Christian havde en lignende nat, vi vågnede forskudt af hinanden, så der er virkelig blevet holdt øje med Johanna og ankeret i nat.

3.dag på Isle de Ciés

Sov længe igen. Vi er blevet så gode til at starte vores dag kl ca 10.30…men det er jo ok. Vi skal ikke nå noget og vi nyder at vi ikke er nødt til at vække ungerne og genne dem ud i de kolde morgener. Det vi til gengæld ikke nyder er, at vi i morges – og de fleste andre nætter, hvor ungerne sover sammen – bliver vækket af deres skænderier. De går åbenbart ikke at sove sammen i salonen og vågne stille og roligt og småsludre. Nej, fra det øjeblik én af dem åbner øjnene, starter diskussionerne og drillerierne – og det er fandme en nederen måde at blive vækket på.

Nu har vi spist morgenmad. Taget en dejlig morgendukkert fra båden (undtagen de morgentrætte drenge). Vasket os med saltvandssæbe…(det var alligevel tiltrængt). Og nu er vi ved at gøre båden klar til at sejle videre til La Guardia, som ligger i Spanien på grænsen til Portugal. Det er kun en tur på 20 sømil og det er meget passende, nu når vi først kommer afsted kl 14… Vi skal fange vores aftensmad på vejen, så vi tager den med ro.

Anbefaling:
Man kan godt komme hertil fra Vigo med turistbåde. Og det kan virkelig anbefales at tage sådan en tur, hvis man er på disse kanter – og måske ikke i egen sejlbåd. Hvis man er sejlende, så bare kom afsted herud og nyd et par dage med skøn natur og ro. Vi er landet så meget mere her på båden disse dage – og det var godt at komme væk fra by, butikker og reparationer. Nu er vi klar til at sejle videre mod Portugal og Livas fødselsdag nærmer sig…vi kører nedtælling hver morgen (og flere gange om dagen og hver aften). Så der er absolut ingen risiko for at den dag bliver glemt. Og både snor og chokoladen er i hus, så det skal nok blive en god dag.